متن مقاله

پانل های سه بعدی

درباره پانل سه بعدی و مزایای آن

پانل های سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

این پانل های سه بعدی تشکیل گردیده از هسته مرکزی معمولا از عایق پلی استایرن  به ضخامت های 5 تا 10 سانتی متر می باشد و 2 فنس به فاصله 1 تا 2 سانتی متر از هسته مرکزی قرار داشته که به وسیله تعداد زیادی مفتول فولادی به هم متصل می شوند.

پانل های سه بعدی دیواری

پانل های دیواری باربر را در دیواره سوله ها، ساختمان های صنعتی، دیوار های محوطه، ساختمان های بدون استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه (معمولا یک یا دو طبقه و برای انبوه سازی ها می باشد)و ... استفاده نمایند. پانل های دیواری غیر باربر را در دیوار های خارجی و داخلی کلیه ساختمان هایی که دارای سازه های فلزی یا بتنی هستند، اجرا می نمایند و به دلیل سبک و عایق بودن و ... در برج ها و سوله ها بسیار کاربرد دارد.

پانل های سه بعدی سقفی

عرض پانل های سقفی بین 80 تا 100 سانتی متر است و ضخامت عایق پلی استایرن به کار رفته و معمولا 10 تا 15 سانتی متر می باشد. سقف به صورت تیرچه و پانل استفاده می شود و دیگر جزئیات طبق نقشه های اجرائی خواهد بود.

مزایای پنل سه بعدی

  1. کاهش زمان اجرا تا 50 درصد
  2. بازگشت سرمایه در امور ساختمان سازی در کوتاه ترین زمان ممکن
  3. کاهش 20 تا 25 درصدی در هزینه اسکلت ساختمان - چنان چه سازه بر مبنای وزن پانل طراحی شود.
  4. عبور تاسیسات از زیر شبکه های مش و نصب چهارچوب ها قبل از بتن پاشی
  5. دارای مقاومت حداقل 2 ساعت در برابر آتش سوزی مطابق با استاندارد
  6. ذخیره انرژی (گرمایشی و سرمایشی بین 50 تا 80 درصد)
  7. مقاومت در برابر باد (تا 400 کیلومتر بر ساعت)
  8. محیط غیر قابل نفوذ و زندگی برای جانوران و حشرات
  9. حمل و نقل آسان در ساختمان های مرتفع و مسیر های صعب العبور بخاطر وزن سبک
  10. قابلیت انعطاف پذیری در اجرای طرح های متنوع ساختمانی
  11. تغییر در پلان معماری به هر شکل و سلیقه در مدت زمان کوتاه
  12. اجرای ساختمان بدون استفاده از سازه های فلزی و یا بتن آرمه جدا
  13. اجرا ساختمان با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا

ایجاد ساختمان با پانل های سه بعدی و بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا

سازه های ساخته شده با پانل های مورد نظر مجموعه ای از پانل های دیواری باربر و سقفی به همراه کلاف افقی و عمودی، تشکیل دهنده سیستم بار بر ثقلی و جانبی این نوع ساختمان ها می باشد که بعد از بتن پاشی روی دیوار ها و بتن ریزی روی سقف، مجموعه پانل ها به صورت جعبه در آمده به طوری که این گونه ساختمان ها را معرفی می نمایند. با توجه در گروه سقف های بتنی عمود بر یکدیگر می باشد، لذا صلبیت جانبی آن در مقایسه با قالب خمشی بسیار BOX TYPE با این که سیستم سه بعدی در واقع متشکل از دیوار ها و ... می باشد. از مزایای ساختمان های ساخته شده با پانل های سه بعدی فلزی یا بتن آرمه، متصل بودن بیشتر تمامی دیوار ها و سقف به یکدیگر در مقایسه با ساختمان های با اسکلت می باشد.

ایجاد ساختمان با پانل های سه بعدی و بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه

در این سیستم پس از اجرای اسکلت فلزی یا بتن آرمه ابتدا سقف ها بر اساس نقشه های اجرائی مربوطه اجرا می گردد. سپس جهت اجرای دیوار ها با اتصال میلگرد نمره 8 یا 10 طبق جزئیات اجرایی به دور تا دور قاب ها یا محل اتصال دیوار یا ساره ساختمان، پانل دیواری با سیم آرماتور بندی به میلگرد های اتصال پس تراز و شاقول کردن محکم بسته می شود و پس از اجرای لوله کشی های تاسیساتی با بتن ریز دانه به ضخامت حدود 3 سانتی متر بتن پاشی می گردد. در این سیستم دیوار ها غیر باربر هستند